Test opon zimowych Autobild 2024 dla SUV-ów po raz kolejny zwrócił uwagę na kluczowe przesłanie dotyczące bezpieczeństwa: posiadanie SUV-a z napędem na wszystkie koła (AWD) nie gwarantuje bezpieczeństwa w warunkach zimowych. Wielu właścicieli SUV-ów zakłada, że ich pojazdy są w pełni przygotowane do radzenia sobie ze śniegiem i lodem dzięki możliwościom AWD. Jednak ta pewność może być błędna.
Podczas gdy AWD poprawia trakcję podczas przyspieszania, rozdzielając moc na wszystkie cztery koła, nie poprawia hamowania ani pokonywania zakrętów na śliskich nawierzchniach. W teście podkreślono, że “najlepszy napęd na wszystkie koła nie może zastąpić opony zimowej”, podkreślając niezbędną rolę odpowiednich opon zimowych dla bezpiecznej jazdy w chłodniejszych miesiącach.
Zwycięzca testu
Michelin PILOT ALPIN 5
Wymiary: 205/30R16 - 315/65R22
Liczba rozmiarów: 84
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Pułapki używania opon letnich zimą: Konkretne dane z testu Autobild
Aby zademonstrować wyraźne różnice w osiągach, Autobild włączył oponę letnią do wszystkich dyscyplin testowych. Wyniki były zaskakujące:
– Hamowanie na śniegu: W teście hamowania z prędkości 50 km/h na śniegu opona zimowa Michelin Pilot Alpin 5 zatrzymała się po zaledwie 20,5 metra. Z kolei opona letnia potrzebowała aż 54,4 metra, aby się zatrzymać – prawie 34 metry dłużej, co odpowiada kilku długościom samochodu. Ta znacząca różnica może oznaczać różnicę między bezpiecznym zatrzymaniem a kolizją.
– Prowadzenie na śniegu: Podczas testów prowadzenia opona letnia była “całkowicie przytłoczona”, nie oferując praktycznie żadnej przyczepności i “ślizgając się bezradnie po torze”. W raporcie z testu opisano oponę letnią jako “wintertauglich wie eine Badehose” – takodpowiednią na zimę jak strój kąpielowy. Nawet najniżej oceniona opona zimowa znacznie przewyższała oponę letnią.
Jeśli musisz jeździć na jednej oponie przez cały rok, opony całoroczne są teraz wystarczająco dobre, aby to zrobić – nie ma sensu używać opony letniej w zimie, a zmiana opon, gdy temperatura spada, jest kluczowa.
Jak przeprowadzono test Autobild: Pojazdy, warunki i dyscypliny
Autobild ocenił dwanaście opon zimowych w rozmiarze 245/45 R18 w różnych warunkach i dyscyplinach, aby zasymulować rzeczywiste scenariusze jazdy zimą dla SUV-ów. Oto jak zorganizowano test:
– Testy na śniegu i lodzie: Przeprowadzone w Ivalo w Finlandii, na północ od koła podbiegunowego, gdzie temperatury spadają znacznie poniżej zera. Lokalizacja ta zapewniła optymalne warunki do oceny przyczepności, hamowania, prowadzenia, wydajności slalomu i ogólnej kontroli na śniegu i lodzie.
– Testy na mokrej i suchej nawierzchni: Przeprowadzone w ośrodku testowym ATP w Emsland w Dolnej Saksonii w Niemczech. Opony testowano pod kątem drogi hamowania, odporności na aquaplaning i poziomu hałasu na mokrych nawierzchniach.
– Testy prowadzenia na suchej nawierzchni: Przeprowadzone w centrum testowym TRIWO w Pferdsfeld, Nadrenia-Palatynat, Niemcy, w celu oceny osiągów na suchych drogach, w tym hamowania, prowadzenia i oporów toczenia.
SUV wyposażony w napęd AWD został użyty w celu zapewnienia spójności we wszystkich testach.
Zwycięzcy
Osiągi na śniegu
– Najlepsze osiągi: Opona Michelin Pilot Alpin 5 zdominowała testy na śniegu, zajmując pierwsze miejsce we wszystkich dyscyplinach – hamowaniu, prowadzeniu, slalomie i trakcji. Opona zapewnia doskonałą przyczepność i kontrolę, co czyni ją najlepszym wyborem na zaśnieżone nawierzchnie.
– Inne godne uwagi opony: Marki premium, takie jak Continental, Goodyear, Bridgestone i Vredestein również osiągnęły dobre wyniki na śniegu, zapewniając dobre marginesy bezpieczeństwa.
Drugie miejsce
Continental WinterContact TS 870 P
Wymiary: 195/30R16 - 325/70R22
Liczba rozmiarów: 145
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Warunki na mokrej nawierzchni
– Najlepsze hamowanie na mokrej nawierzchni: Opona Continental WinterContact TS 870 P osiągnęła najkrótszą drogę hamowania na mokrych drogach, przewyższając konkurentów i zwiększając bezpieczeństwo podczas deszczu i błota pośniegowego.
– Prowadzenie i odporność na aquaplaning: Opona Goodyear UltraGrip Performance 3 przodowała w testach prowadzenia na mokrej nawierzchni i na torze kołowym. Opony Maxxis, Giti i Continental zapewniły najlepszą odporność na aquaplaning, krytyczny czynnik podczas intensywnych opadów deszczu.
Drugie miejsce
GoodYear UltraGrip Performance 3
Wymiary: 175/30R14 - 305/65R22
Liczba rozmiarów: 110
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Osiągi na suchej nawierzchni
– Wyróżniająca się opona zimowa: Podczas gdy opona letnia naturalnie radziła sobie najlepiej na suchej nawierzchni, wśród opon zimowych Michelin Pilot Alpin 5 ponownie wykazała się najlepszymi osiągami z najkrótszą drogą hamowania i dynamicznym prowadzeniem.
– Oszczędność paliwa: Opony Goodyear, Continental i Bridgestone oferowały najniższe opory toczenia, przyczyniając się do lepszej oszczędności paliwa bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.
Nowa opona na rok 2024
Bridgestone Blizzak 6
Wymiary: 175/35R16 - 275/65R21
Liczba rozmiarów: 69
Liczba badań: 4
Pokaż więcej szczegółów ...Opony budżetowe i obawy dotyczące bezpieczeństwa
Test wykazał również znaczne luki w osiągach opon budżetowych. Imperial ICE-Plus S210, tańsza opcja, wykazała znacznie gorsze osiągi, szczególnie w mokrych warunkach. Miała dłuższą drogę hamowania i niższą odporność na aquaplaning, co skłoniło Autobild do oceny jej jako “nicht empfehlenswert” (niezalecana).
Jeśli nie chcesz inwestować w oponę premium, nadal masz opcje zakupu dobrej i bezpiecznej opony – jest Hankook, który jest tańszy i uzyskał najwyższą ocenę “wzorową”, a następnie są Vredestein, Kumho, a nawet Giti, które uzyskały ocenę “dobrą” przy przyjaznej cenie.