W zeszłym tygodniu byliśmy świadkami kompleksowego porównania drogi hamowania opon zimowych przeprowadzonego przez Autobild, służącego jako kwalifikator do głównego testu. O poważnym zaangażowaniu Autobild w testowanie opon świadczy fakt, że kilka dni później przeprowadzono podobny test drogi hamowania, tym razem koncentrując się na coraz bardziej popularnych oponach całorocznych. Test obejmował łącznie 37 opon, które Autobild oceniał zarówno w warunkach hamowania na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Zanim przejrzymy wyniki, podsumujmy metodologię. Tym razem Autobild zmierzył drogę hamowania zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni z prędkości początkowej 100 km/h, co znacznie różni się od wariantu zimowego, w którym hamowanie odbywa się na śniegu i mokrej nawierzchni z prędkości odpowiednio 50 km/h i 80 km/h. Test służy jako runda kwalifikacyjna do szczegółowego testu, w którym weźmie udział 15 najlepszych opon.
Autobild ocenił również opony zimowe i letnie, aby zapewnić wartości referencyjne dla każdego typu opon. Opona letnia zatrzymała się na 45,6 metra na mokrej nawierzchni i 34,9 metra na suchej nawierzchni, podczas gdy opona zimowa zatrzymała się na 54,7 metra na mokrej nawierzchni i 42,3 metra na suchej nawierzchni.
Analizując zwycięzcę testu drogi hamowania, oponę Bridgestone Turanza All Season 6, która zatrzymała się w 50,5 metra na mokrej nawierzchni i 36,8 metra na suchej nawierzchni, zauważamy, że opony letnie radzą sobie znacznie lepiej na mokrych nawierzchniach, podczas gdy opony zimowe radzą sobie znacznie gorzej. To w pewnym sensie definiuje opony całoroczne – ich słabością nie są osiągi na śniegu, jak można by przypuszczać, ale raczej na mokrych drogach. Wynika to przede wszystkim z mniejszej liczby rowków w bieżniku do odprowadzania wody w celu optymalizacji trakcji na śniegu.
Warto zauważyć, że Bridgestone od dawna przoduje w hamowaniu na mokrej nawierzchni. W tym teście zatrzymała się 3 metry wcześniej niż zajmująca drugie miejsce opona Pirelli Cinturato All Season SF3 i zajmująca trzecie miejsce opona Continental AllSeasonContact 2, które są uznawane w innych testach za niezawodne modele opon całorocznych. Bridgestone osiągnął również dobre wyniki na suchej nawierzchni; różnica w stosunku do Pirelli wyniosła zaledwie 0,1 metra, podczas gdy Continentalowi zajęło to 3 metry więcej.
Zwycięzca testu
Bridgestone Turanza All Season 6
Wymiary: 185/35R16 - 275/70R21
Liczba rozmiarów: 92
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...O jakości zwycięzcy świadczy również opona, która zajęła czwarte miejsce, legendarny model CrossClimate 2, który potrzebował 6 metrów więcej, aby zatrzymać się na mokrej nawierzchni w porównaniu do zwycięzcy testu.
Michelin CrossClimate 2
Wymiary: 155/35R15 - 275/70R21
Liczba rozmiarów: 121
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Inne godne uwagi pozycje to Vredestein Quatrac, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 i Kleber Quadraxer 3, a także nieoczekiwana nowość GT Radial ClimateActive, której jesteśmy bardzo ciekawi w teście końcowym. Jesteśmy również zainteresowani porównaniem z Kleberem, obecnie uważanym za jedną z niewielu niedrogich opon całorocznych.
GoodYear Vector 4Seasons Gen-3
Wymiary: 155/30R14 - 315/70R21
Liczba rozmiarów: 126
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Podsumowując, z niecierpliwością czekamy na ostateczne wyniki, gdzie z pewnością wyłoni się ciekawa rywalizacja. Warto również wspomnieć, że chociaż Bridgestone wygrał z dużym marginesem, jest to częściowo spowodowane metodologią testu, która nie koncentruje się na osiągach na śniegu. Podobnie, w zeszłorocznym teście Autobild, Bridgestone wygrał test drogi hamowania, ale musiał zadowolić się trzecim miejscem w teście końcowym ze względu na nieco gorsze osiągi na śniegu i niższą trwałość.