Autobild, jak co roku, przeprowadził test drogi hamowania wszystkich głównych i mniej znanych modeli opon zimowych. Spośród nich wybrano najlepsze do dokładnego przetestowania.
Wstępna kwalifikacja koncentrowała się na testach hamowania – hamowania z prędkości 50 km/h na śniegu i z prędkości 80 km/h na mokrej drodze. Tylko 20 opon z najlepszymi wynikami zostało wybranych do nadchodzących finałów. Opony, których droga hamowania na mokrej nawierzchni przekroczyła 40 metrów, zostały automatycznie zdyskwalifikowane z dalszych testów.
Test drogi hamowania ujawnił jednak wiele interesujących danych. Dla nas największym zaskoczeniem było 27. miejsce opony Nokian Snowproof 2, która spadła głównie ze względu na swoją drogę hamowania na mokrej nawierzchni, gdzie zatrzymanie się z prędkości 80 km/h zajęło pełne 40 metrów. To o ponad 5 metrów dłużej niż zwycięzcy testu. Przyczyną może być szybkie przeniesienie produkcji z Rosji, o którym wspomniano w tegorocznym teście STRAßENVERKEHR i które zasadniczo zaszkodziło spójności i jakości produkcji.
Nokian Snowproof 2
Wymiary: 185/45R15 - 235/65R19
Liczba rozmiarów: 16
Liczba badań: 3
Pokaż więcej szczegółów ...Kolejną interesującą pozycją jest pierwsze miejsce tegorocznej nowości – Bridgestone Blizzak 6. Wygląda również bardzo obiecująco w innych testach przeprowadzonych w tym roku, szczególnie wyróżniając się na mokrych nawierzchniach, co pokazał ten test, w którym wraz z oponą Kumho, która zajęła drugie miejsce, zatrzymała się na pierwszym miejscu wśród wszystkich testowanych. Oczywiście nie pozostaje w tyle również na śniegu, gdzie Kumho wyprzedziła o niecały metr.
Zwycięzca testu
Bridgestone Blizzak 6
Wymiary: 175/35R16 - 275/65R21
Liczba rozmiarów: 69
Liczba badań: 4
Pokaż więcej szczegółów ...Drugie i trzecie miejsce są ogólnie interesujące – za Kumho znajduje się GT Radial Winter Pro 2 Evo, który jest wyraźnie tanim wariantem. Istnieje jednak duża szansa, że w ostatecznym teście szczegółowym żadna z nich nie osiągnie tak wysokiej pozycji, ale i tak jest to świetne osiągnięcie. Mamy również dane dla Kumho z innych testów; jednak GT Radial jest nowicjuszem i jesteśmy ciekawi ostatecznych testów – zwłaszcza, że kosztuje praktycznie połowę w porównaniu do wariantów premium.
Kumho WinterCraft WP52
Wymiary: 155/40R13 - 235/80R18
Liczba rozmiarów: 45
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Na czwartym miejscu znalazła się opona Pirelli Cinturato Winter 2, której właściwości znamy już z innych testów. Piąte miejsce dla Michelin Alpin 6 nie cieszy nas zbytnio, ponieważ bardziej interesują nas wyniki nowej opony Michelin Alpin 7, która zastąpiła szóstą generację. Jednak prawdopodobnie nie była ona jeszcze dostępna w czasie testów, ale mamy nadzieję, że zobaczymy ją przetestowaną w tym roku. Chcielibyśmy również zobaczyć w teście nowe Barum Polaris 6, ale w tym teście musimy zadowolić się piątą generacją.
Michelin ALPIN 6
Wymiary: 155/40R15 - 225/70R20
Liczba rozmiarów: 59
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Względnym rozczarowaniem są również 8. i 9. miejsca dla Continental WinterContact TS870 i Goodyear UltraGrip Performance 3. Wierzymy jednak, że w ostatecznym teście te dwie opony nadal będą rywalizować o czołowe pozycje.
GoodYear UltraGrip Performance 3
Wymiary: 175/30R14 - 305/65R22
Liczba rozmiarów: 110
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Począwszy od 30. miejsca mamy do czynienia z tanimi oponami, które w żadnym wypadku nie powinny być polecane – radzimy ich unikać. Nawet w pierwszej piętnastce znajduje się wiele tanich opon, które osiągają znacznie lepsze wyniki, a kilka innych wymieniamy w naszym dużym przeglądzie rynku opon zimowych.