Wyjaśnienie serii Michelin Pilot Sport: Od modeli zoptymalizowanych pod kątem pojazdów elektrycznych po mistrzów torów wyścigowych

W dzisiejszej odsłonie naszej regularnej serii zajmujemy się kultową gamą opon Michelin Pilot Sport. Przez lata kolekcja ta ugruntowała swój status symbolu opon sportowych. Chociaż nazwa Pilot Sport zdobi wszystkie bardziej sportowe opony Michelin, istnieją między nimi znaczące różnice. Aby zapewnić przejrzystość, uporządkowaliśmy opony od najmniej do najbardziej sportowych.

Pilot Sport EV

Jak sama nazwa wskazuje, Pilot Sport EV to nowy wariant zaprojektowany specjalnie dla sportowych pojazdów elektrycznych. Pojazdy te mają wyjątkowe wymagania – mają większą masę, wykazują ekstremalne przyspieszenie, a poza aspektami związanymi z osiągami, często mają węższe wymiary opon, aby zoptymalizować zasięg. Michelin fachowo zaadresował wszystkie te czynniki w dedykowanym wariancie EV Pilot Sport. Opona ta charakteryzuje się cechami powszechnie poszukiwanymi w tej kategorii – niskimi oporami toczenia, konstrukcją bieżnika dostosowaną do większej masy pojazdu oraz redukcją hałasu, aby zapewnić cichą pracę przy braku silnika spalinowego. Ta cicha praca jest ułatwiona dzięki technologii Michelin Acoustic, zasadniczo wkładce piankowej wewnątrz opony, która tłumi dźwięk toczenia. Oczywiście, jako część linii Pilot Sport, opona ta kładzie również nacisk na sportową jazdę. Michelin obiecuje przyjemne wrażenia z jazdy w samochodach elektrycznych z tą oponą. Chociaż opona ta nie została jeszcze poddana żadnym niezależnym testom, z niecierpliwością czekamy na potwierdzenie tych zapewnień, biorąc pod uwagę, że żadna opona z gamy Pilot Sport nigdy nie otrzymała niskiej oceny.

Pilot Sport – PS4,PS5

Drugą najbardziej ekologiczną i jednocześnie najpopularniejszą wersją jest podstawowa “Pilot Sport”, w skrócie PS, która obecnie plasuje się jako druga najmniej sportowa w gamie. Model ten stara się zrównoważyć dynamiczną jazdę z długowiecznością, zachowując swoje właściwości jezdne przez cały okres eksploatacji. Szczególny nacisk położono na osiągi na mokrej nawierzchni i imponującą estetykę ściany bocznej.

Piąta generacja tej opony, wprowadzona w 2022 roku, już zdobywa wyróżnienia w różnych testach. Jej głównymi wadami są zazwyczaj wyższa cena i preferowanie niskiego oporu toczenia nad zwinnością w modelach R19 i wyższych. Kwestie te są jednak rozwiązywane przez bardziej sportowe warianty w gamie. Pomimo tej krytyki, ta wersja Pilot Sport wyróżnia się na mokrej nawierzchni, a jej trwałość – znak rozpoznawczy Michelin – jest często chwalona w testach. Pod względem dynamiki jazdy ma tendencję do bezpiecznej podsterowności, a nie bardziej sportowej nadsterowności. Ta cecha, celowo zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie, zapewnia stabilność i zapobiega potencjalnej utracie kontroli, dzięki czemu jest szczególnie odpowiednia do codziennej jazdy, choć może nie w pełni zadowolić tych, którzy szukają bardziej sportowej jazdy.

Michelin Pilot Sport 5: Testy
RankingOrganizacjaOcenaWymiarRok
1Tyre ReviewsZwycięzca testu225/45 R172022
2Tyre ReviewsFantastyczna225/40 R182023
3AutobildWyjątkowe225/40 R182023
2AutobildWyjątkowe225/45 R182023
3ACEFantastyczna225/45 R182023
6Autobild225/45 R182023
5AutozeitungFantastyczna235/35 R192023
.

W konkurencji wyróżniają się takie opony jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Continental PremiumContact 7 (bardziej sportowa seria SportContact jest bardziej podobna do Pilot Sport S), Bridgestone Turanza Sport (również nieco bardziej sportowa niż PS) i Hankook S1 Evo3. Warto zauważyć, że Hankook S1 Evo3 wzbudza zainteresowanie przede wszystkim ze względu na cenę w porównaniu do oferty Michelin.

Pilot Sport S

Następnie pojawia się Pilot Sport S, a raczej jego obecne modele Pilot Sport 4 S i Pilot Sport S 5 (zwróć uwagę na zmianę marki), z których piąta wersja jest dostępna tylko w trybie oryginalnego wyposażenia dla nowych samochodów, więc jest dostępna tylko w kilku rozmiarach z naciskiem na konkretną markę samochodu. Gama ta jest definiowana przez Michelin jako wariant, który zapewnia maksymalne osiągi zapewniające przyjemność z jazdy zarówno na drodze, jak i okazjonalnie na torze. Zapewnia doskonałą przyczepność, ale testy czasami wspominają o braku sprzężenia zwrotnego z układem kierowniczym. Wzór bieżnika nadal koncentruje się również na osiągach na mokrej nawierzchni i jest powyżej średniej w swojej klasie, chociaż “podstawowy” Pilot Sport z pewnością radzi sobie nieco lepiej.

Michelin Pilot Sport 4 S: Testy
RankingOrganizacjaOcenaWymiarRok
1AutobildPrzykłady245/30 R202018
2AutobildPrzykłady245/35 R192018
1AutobildPrzykłady245/35 R192020
3Tyre Reviews225/40 R182021
1AutobildBardzo dobry255/35 R192021
3AutobildPrzykłady265/35 R202021
2Tyre Reviews255/35 R192022
3SportAutoBardzo dobry225/40 R182023

Pilot Sport CUP 2

Do wachlarza możliwości wyboru dołącza zoptymalizowany pod kątem toru wariant modelu CUP 2. Ta topowa wersja odpowiada oryginalnemu wyposażeniu, które można znaleźć w wyczynowych modelach AMG-Mercedes, Porsche, Ferrari, Koenigsegg i innych.

Jeszcze bardziej zwiększając możliwości modelu, CUP 2 Connect oferuje kompatybilność z aplikacją mobilną Michelin Track Connect. W połączeniu z innymi akcesoriami umożliwia ona użytkownikom monitorowanie temperatury i ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym. Te dynamiczne dane mogą następnie zapewnić użytkownikom porady dotyczące optymalizacji osiągów na torze wyścigowym.

Michelin Pilot Sport CUP 2 Connect: Testy
RankingOrganizacjaOcenaWymiarRok
3SportautoBardzo dobry235/35 R192022

Pod względem osiągów model CUP 2 jest często chwalony za doskonałą przyczepność na suchej nawierzchni, często wymienianą jako najlepszą w wielu testach. Inne zalety to precyzyjna reakcja układu kierowniczego i doskonałe sprzężenie zwrotne. Z drugiej strony, ważne jest, aby zwrócić uwagę na potencjalne niedociągnięcia modelu w mokrych warunkach, zwłaszcza aquaplaning.

Pilot Sport CUP 2 R

Podczas gdy opona CUP 2 nie jest zoptymalizowana pod kątem jazdy na mokrej nawierzchni, ale nadal częściowo koncentruje się na niej i uwzględnia żywotność opon, opona CUP 2 R jest już zoptymalizowana wyłącznie pod kątem najszybszego czasu okrążenia na torze wyścigowym. Jest to wręcz opona wyścigowa, której głównymi priorytetami są wytrzymanie dużej liczby okrążeń przy maksymalnym obciążeniu, zapewnienie ekstremalnej przyczepności bocznej na suchej nawierzchni i precyzyjna reakcja na jazdę, aby zapewnić najlepszy możliwy czas okrążenia.

Michelin przetestował również tę oponę, i to w porównaniu ze “zwykłym” CUP 2. Samochodem testowym był wzorzec samochodów sportowych, Porsche 911 GT 2 RS, a różnica na sześciokilometrowym torze wyniosła oszałamiające 2,9 sekundy na korzyść CUP 2 R. Michelin wymienia również na swojej stronie internetowej wszystkie rekordowe czasy ustanowione przez samochody z CUP 2 R, w tym Nordschleife, ponownie z GT 2 RS, w 6:38, drugi najszybszy czas w historii samochodu produkcyjnego. Ale jeśli spojrzymy na wszystkie rekordy samochodów produkcyjnych z Nordschleife, wszystkie 4 najlepsze czasy zostały ustanowione w Pilot Sport Cup 2R. Na piątym i ósmym miejscu znajdują się czasy ustanowione na oponach Pirelli P Zero Trofeo R, przy czym Dunlop Direzza DZ03 nadal okazjonalnie pojawia się w tabeli, a standardowy CUP 2 w Porsche 918 Spyder również poniżej siedmiu minut. Dominacja Michelin w segmencie opon wyścigowych jest po prostu bardzo wyraźna. Jest to oczywiście widoczne również w cenie, ale z czasów na Nordschleife Nurburgringu jasno wynika, że prawdopodobnie nie ma lepszej opony do jazdy po torze w samochodach produkcyjnych.

Podsumowanie

Gama opon Michelin Pilot Sport jest kluczowym produktem francuskiego producenta i wpisuje się w wyłaniającą się erę elektromobilności. Ale oferuje również modele, które są odpowiednie dla praktycznie każdego, kto szuka przyjemności z jazdy. Istnieją modele do swobodnej aktywności sportowej, takie jak Pilot Sport, aż po wersje CUP i CUP R. Ich cena jest wysoka, ale znowu gwarantują, że naprawdę otrzymujesz to, co najlepsze za swoje pieniądze.