Opony całoroczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem zarówno konsumentów, jak i organizacji testujących. Dzieje się tak z kilku powodów, ale główny z nich jest jasny: w ciągu ostatnich 10 lat poczyniły one znaczne postępy i stanowią obecnie realną alternatywę dla opon zimowych w łagodnym klimacie.
Zwycięzca testu
GoodYear Vector 4Seasons Gen-3
Wymiary: 155/30R14 - 315/70R21
Liczba rozmiarów: 126
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Istnieją dodatkowe powody, dla których opony te stają się coraz bardziej popularne wśród kierowców. Rosnące koszty wymiany opon i wygoda polegająca na uniknięciu dwóch sezonowych wymian opon w ciągu roku – zwłaszcza w pracowitym sezonie październikowym przed zimą – są silnymi czynnikami. Ale czy ten zwiększony komfort i oszczędności odbywają się kosztem gorszych osiągów podczas jazdy? To pytanie z pewnością zadaje sobie każdy kierowca rozważający zmianę opon.
Zwycięzca testu
Continental AllSeasonContact 2
Wymiary: 165/35R15 - 285/70R21
Liczba rozmiarów: 128
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Testowane modele
W poprzednich testach podjęto kilka prób odpowiedzi na to pytanie. Jednak w wielu przypadkach opony całoroczne były po prostu wymieniane bez określenia modelu lub opony zimowe były uwzględniane w testach opon całorocznych. W tym roku Autozeitung postanowił przeprowadzić kompleksowy test bezpośrednio porównujący opony całoroczne i zimowe. Chociaż uwzględniono tylko trzy opony całoroczne, są to najlepsze modele dostępne obecnie na rynku: Bridgestone Turanza Allseason 6, Continental AllSeasonContact 2 i Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Jedynym zauważalnym brakiem jest Michelin CrossClimate 2, który jest często uważany za najlepszą oponę całoroczną na zaśnieżone warunki i mógłby stanowić silniejszą konkurencję dla modeli opon zimowych.
.Wyniki
Jak to się skończyło? Jeśli weźmiemy pod uwagę ogólną punktację, opony całoroczne wygrały zdecydowanie. Zarówno Continental AllSeasonContact 2, jak i Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 uzyskały 401 punktów, podczas gdy najlepsza opona zimowa w teście, Bridgestone Blizzak LM-005, zdobyła 382 punkty.
<span>najlepsza opona zimowa</span>
Bridgestone Blizzak LM-005
Wymiary: 155/30R14 - 315/70R22
Liczba rozmiarów: 184
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...
Wyniki na śniegu
Zastanówmy się, dlaczego tak się stało. Wyniki na śniegu są szczególnie interesujące – nowsze modele całoroczne wprowadziły znaczące ulepszenia w porównaniu do poprzednich generacji. Biorąc to pod uwagę, warto zauważyć, że opona całoroczna Bridgestone Turanza Allseason 6 nadal była najgorszą oponą w kategorii śniegu. Ale inne opony całoroczne uzyskały bardzo dobre wyniki, a co ciekawe, wynik dwóch opon Continental w teście – zaskakująco, Continental AllSeasonContact 2 uzyskał wyższy wynik na śniegu niż jego zimowy wariant, TS870P, ze względu na lepszą trakcję i przyczepność boczną.
Kluczowym wnioskiem z wyników dotyczących śniegu jest to, że opony zimowe powinny mieć znaczną przewagę w tej kategorii, aby mieć szansę na ogólne zwycięstwo, czego wyraźnie nie robią. Dlaczego tak się dzieje? Różnica we wzorach bieżnika między oponami zimowymi i całorocznymi nie jest już tak duża, jak kiedyś. Opony zimowe kładą teraz również nacisk na osiągi na mokrej nawierzchni i odporność na aquaplaning, co czyni je bardziej podobnymi do opon całorocznych. Z kolei opony całoroczne zazwyczaj wykorzystują kierunkowy wzór bieżnika w kształcie litery V, podobny do opon zimowych. Najbardziej zauważalna różnica polega na liczbie lameli, które są bardziej obfite w oponach zimowych, aby pomóc w trakcji na śniegu i lodzie. Jednak prawie wszystkie opony całoroczne mają obecnie agresywne wzory bieżnika w kształcie litery V, które zapewniają wysoką przyczepność na śniegu, a jednocześnie skutecznie odprowadzają wodę, nawet przy bardziej letniej mieszance bieżnika.
Wyniki na mokrej nawierzchni
Na mokrych nawierzchniach, co zaskakujące, pierwsze miejsce zajęła opona zimowa, ale to tylko wyjątek potwierdzający regułę. Opona zimowa Bridgestone Blizzak LM-005 od dawna jest uznawana w testach za eksperta od mokrej nawierzchni. Jednak drugie, trzecie i czwarte miejsce zajęły opony całoroczne, z Bridgestone ponownie na szczycie. Główną słabością opon zimowych w tym teście była ich droga hamowania i ogólne bezpieczeństwo, które oceniano subiektywnie na torze testowym.
Wyniki na sucho
Na suchej nawierzchni wyniki były zgodne z oczekiwaniami. Opony zimowe, ze względu na swoją mieszankę, po prostu nie mogą konkurować, zwłaszcza biorąc pod uwagę opory toczenia i hałas. Opony zimowe utrzymały swoją pozycję w testach prowadzenia i slalomu, ale jeśli chodzi o hamowanie, bezpieczeństwo i opory toczenia, opony całoroczne przewyższały je z dużym marginesem.
Jak interpretować wyniki
To, co może wydawać się zdecydowaną porażką opon zimowych, niekoniecznie jest prawdą. Należy zauważyć, że opony letnie radzą sobie znacznie lepiej niż opony całoroczne w warunkach letnich, co potwierdza wiele innych testów. Na przykład w najnowszym teście opon całorocznych przeprowadzonym przez Autobild, opona letnia zatrzymała się prawie 5 metrów wcześniej z prędkości 80 km/h w porównaniu do Bridgestone Turanza AllSeason 6, która jest uważana za jedną z najlepszych opon całorocznych na mokrej nawierzchni. Wynika to z faktu, że opony całoroczne nie różnią się zbytnio od opon zimowych. Jeśli oczekujesz od swojego samochodu bardziej sportowych właściwości jezdnych latem, opony całoroczne mogą nie być właściwym wyborem, przynajmniej na sezon letni. Kluczowym wnioskiem z tego testu jest to, że opony całoroczne mogą dobrze konkurować z oponami zimowymi w miesiącach zimowych. Dla kierowców mieszkających w klimacie, w którym śnieg jest rzadkością, opony całoroczne są bardzo odpowiednią alternatywą dla opon zimowych, ponieważ będą jeździć głównie na mokrej nawierzchni, gdzie opony całoroczne sprawdzają się lepiej niż opony zimowe.