Continental SportContact 7: technologia, testy i g艂贸wni konkurenci.

W pierwszym roku obecno艣ci na rynku nowa opona SportContact 7 zrobi艂a na nas ogromne wra偶enie – na 8 test贸w zosta艂a pokonana tylko raz, w pozosta艂ych przypadkach wygra艂a wszystkie testy. Swoj膮 dominacj臋 pokazuje nie tylko w charakterystyce prowadzenia, ale tak偶e w po艂膮czeniu z efektywno艣ci膮 paliwow膮, kt贸ra jest niespotykana w przypadku opony UUHP. Na czym polega jej sukces? Przyjrzyjmy si臋 – najpierw om贸wimy zastosowane technologie, a nast臋pnie przyjrzymy si臋 poszczeg贸lnym testom i ich werdyktowi wobec SportContact 7. Na koniec przyjrzymy si臋 jej najwi臋kszym konkurentom oraz ich mocnym i s艂abym stronom.

Technologia: czarna chili i adaptacyjna konstrukcja bie偶nika

Prze艂omowa opona Continental SportContact 7 wykorzystuje najnowocze艣niejsze technologie, aby zapewni膰 niezr贸wnane osi膮gi, bezpiecze艅stwo i mo偶liwo艣ci adaptacji we wszystkich klasach pojazd贸w. Adaptacyjna konstrukcja bie偶nika opony dynamicznie dostosowuje si臋 do warunk贸w drogowych zar贸wno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, zapewniaj膮c precyzyjne prowadzenie i kontrol臋 dzi臋ki asymetrycznemu wzorowi, kt贸ry reaguje na zmienne warunki nawierzchni. Innowacyjna mieszanka gumowa BlackChili, specjalnie dostosowana do konstrukcji bie偶nika, zapewnia maksymaln膮 przyczepno艣膰 i znacznie wyd艂u偶a 偶ywotno艣膰 opony przy zachowaniu wyj膮tkowych w艂a艣ciwo艣ci jezdnych.

Jedn膮 z kluczowych cech opony SC 7 jest jej zdolno艣膰 do dostosowania swojego 艣ladu w zale偶no艣ci od warunk贸w drogowych. Na mokrych drogach 艣lad opony ko艅czy si臋 w punkcie najwi臋kszego usuwania wody z bie偶nika, zapewniaj膮c optymaln膮 przyczepno艣膰 podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania zakr臋t贸w. Z kolei na suchych drogach 艣lad przesuwa si臋 na zewn臋trzny bark, zaprojektowany tak, by przenosi膰 najwi臋ksze si艂y dla stabilnego prowadzenia. Dodatkowo, nowe “elementy blokuj膮ce” w zewn臋trznej cz臋艣ci barku zapewniaj膮 dalsz膮 stabilno艣膰, umo偶liwiaj膮c jedynie ograniczony ruch bie偶nika, co zwi臋ksza stabilno艣膰 jazdy.

Opona SC 7 zosta艂a r贸wnie偶 zaprojektowana tak, aby sprosta膰 wymaganiom r贸偶nych klas pojazd贸w, zapewniaj膮c jednolite wra偶enia z jazdy niezale偶nie od masy, wielko艣ci i silnika samochodu. Osi膮gni臋to to dzi臋ki opracowaniu nowych technologii, kt贸re s膮 dostosowywane do rozmiaru opony, co pozwala na zachowanie typowych wra偶e艅 z jazdy dla rodziny SportContact niezale偶nie od pojazdu. Obejmuje to dostosowanie konstrukcji opony, stabilno艣ci 艣ciany bocznej, przyczepno艣ci przy r贸偶nych obci膮偶eniach, zdolno艣ci do osi膮gania wysokich pr臋dko艣ci, prowadzenia oraz konstrukcji osnowy do ka偶dej klasy pojazdu.

Kolejnym kluczowym elementem opony SportContact 7 jest zaawansowana mieszanka gumowa BlackChili, kt贸ra zosta艂a precyzyjnie dopasowana do konstrukcji bie偶nika. Ta mi臋kka mieszanka doskonale uzupe艂nia sztywn膮, niskoprofilow膮 konstrukcj臋 opony i umo偶liwia nie tylko doskona艂e w艂a艣ciwo艣ci jezdne, ale tak偶e znacznie wyd艂u偶ony przebieg. In偶ynierowie i chemicy Continental zajmuj膮cy si臋 oponami opracowali nieszablonow膮 technologi臋 mieszania mieszanki, aby zr贸wnowa偶y膰 r贸偶ne sprzeczne cele, w wyniku czego powsta艂a opona, kt贸ra wykazuje znaczny post臋p w zakresie w艂a艣ciwo艣ci jezdnych.

Wewn臋trzne testy przeprowadzone przez Continental wykaza艂y imponuj膮c膮 popraw臋 w por贸wnaniu z popularnym poprzednikiem opony. SportContact 7 wyd艂u偶a 偶ywotno艣膰 o 17%, zwi臋ksza przebiegi na torach wy艣cigowych o 10%, skraca drog臋 hamowania na mokrej nawierzchni o 8% i poprawia hamowanie na suchej nawierzchni o 6% w por贸wnaniu z poprzedni膮 opon膮 SportContact 6. Zar贸wno na mokrej, jak i suchej nawierzchni oraz przyczepno艣膰 r贸wnie偶 zyskuj膮 na tych innowacyjnych udoskonaleniach.

Testy: nowy standard dla opon UUHP

W ramach kompleksowego por贸wnania opony Continental SportContact 7, r贸偶ne renomowane organizacje przeprowadzi艂y testy oceniaj膮ce jej osi膮gi. Opona konsekwentnie osi膮ga艂a w tych testach najwy偶sze pozycje, przewy偶szaj膮c konkurent贸w w kilku aspektach. Zgodnie z testem Autobild 2022, opona SportContact 7 wyr贸偶nia si臋 prowadzeniem na suchych nawierzchniach, oferuje dobre rezerwy w zakresie aquaplaningu i ma kr贸tk膮 drog臋 hamowania, co zapewnia bezpieczn膮 jazd臋 na mokrych drogach. Test ujawni艂 jednak pewien minus, kt贸rym by艂 przeci臋tny komfort jazdy.

W te艣cie TyreReviews.com 2022, opona Continental SportContact 7 znacznie przewy偶szy艂a swoich konkurent贸w w hamowaniu na mokrej nawierzchni i prowadzeniu. By艂a r贸wnie偶 najszybsza na suchej nawierzchni z najkr贸tsz膮 drog膮 hamowania na suchej nawierzchni. Wady obejmowa艂y s艂ab膮 odporno艣膰 na aquaplaning i zwi臋kszone opory toczenia, ale opona i tak okaza艂a si臋 zas艂u偶onym zwyci臋zc膮 testu, wyznaczaj膮c nowy standard dla segmentu UUHP.

Test Autobild 2023 wykaza艂 podobne wyniki, chwal膮c opon臋 za dynamiczne prowadzenie na zakr臋tach, precyzyjne kierowanie i imponuj膮c膮 skuteczno艣膰 hamowania na mokrych i suchych nawierzchniach. G艂贸wn膮 wad膮 odnotowan膮 w tym te艣cie by艂y umiarkowane rezerwy bezpiecze艅stwa podczas aquaplaningu na zakr臋tach.

W te艣cie Sportauto 2023 podkre艣lono r贸wnie偶 zr贸wnowa偶one prowadzenie opony Continental SportContact 7 i kr贸tk膮 drog臋 hamowania na mokrych nawierzchniach, a tak偶e wysoki poziom przyczepno艣ci podczas hamowania i pokonywania zakr臋t贸w na suchych nawierzchniach. Jednak偶e w tym te艣cie stwierdzono, 偶e przyczepno艣膰 opony na zakr臋tach na mokrych nawierzchniach nie spe艂nia najwy偶szych standard贸w i odnotowano zwi臋kszony ha艂as podczas jazdy. Autozeitung 2023 we wsp贸艂pracy z Bridgestone pochwali艂 opon臋 za ochron臋 przed aquaplaningiem, wysok膮 przyczepno艣膰 na zakr臋tach i imponuj膮c膮 skuteczno艣膰 hamowania (38,1 metra). G艂贸wnym minusem opony w tym te艣cie by艂a wyra藕na tendencja do podsterowno艣ci, kt贸ra ogranicza艂a jej dynamiczny potencja艂.

Continental SportContact 7 otrzyma艂a pochwa艂臋 w te艣cie Gute-Fahrt za swoje osi膮gi i zaj臋艂a pierwsze miejsce zar贸wno w te艣cie Automotorsport, jak i Autozeitung 2023. Chwalono j膮 za wysokie bezpiecze艅stwo w zakresie aquaplaningu, zr贸wnowa偶one osi膮gi na mokrej nawierzchni oraz kr贸tk膮 drog臋 hamowania na suchej nawierzchni. Opona wykazywa艂a jednak siln膮 podsterowno艣膰 podczas prowadzenia na suchej nawierzchni oraz zwi臋kszony ha艂as toczenia.

Podsumowuj膮c, opona Continental SportContact 7 konsekwentnie uzyskiwa艂a najwy偶sze noty w r贸偶nych testach, demonstruj膮c swoje wyj膮tkowe osi膮gi w r贸偶nych warunkach jazdy. Jej mocne strony to prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, hamowanie i przyczepno艣膰, natomiast g艂贸wne wady to odporno艣膰 na aquaplaning i ha艂as toczenia. Nale偶y zauwa偶y膰, 偶e s膮 to typowe wady opony UUHP i w 偶adnym te艣cie nie przeszkodzi艂y one w uzyskaniu og贸lnej oceny doskona艂ej.

G艂贸wni konkurenci

Trudno jest znale藕膰 konkurencyjn膮 opon臋, poniewa偶 Continental sprzedaje SportContact 7 jako opon臋 UUHP, ale nie ma w swojej ofercie 偶adnej opony UHP. Ze wzgl臋du na zr贸wnowa偶one w艂a艣ciwo艣ci jezdne, g艂贸wni konkurenci s膮 z segmentu UHP, ale zazwyczaj nie s膮 w stanie dotrzyma膰 kroku osi膮gom na suchej nawierzchni. Najbli偶ej jest Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, kt贸ra w niekt贸rych testach wykazuje lepsze osi膮gi na mokrej nawierzchni lub przynajmniej w zapobieganiu aquaplanningowi w wi臋kszo艣ci test贸w. Ponadto, opona ta jest bardziej ukierunkowana na komfort jazdy.

Nast臋pnie jest Hankook Ventus S1 evo3 K127, kt贸ry jest r贸wnie偶 opon膮 UUHP. G艂贸wnym powodem, dla kt贸rego warto wspomnie膰 o tej oponie jest jej cena, kt贸ra jest wi臋cej ni偶 dobra w stosunku do tego, co ta opona mo偶e zaoferowa膰. Jest ona 艣wietna do sportowej jazdy i nie ma 偶adnych znacz膮cych wad.

Do sportowej jazdy z mniejszym naciskiem na mokr膮 nawierzchni臋 przeznaczona jest Bridgestone Potenza Sport. Nie ma ona niekt贸rych tendencji do podsterowno艣ci zg艂oszonych przez test SportAuto i powinna oferowa膰 ostrzejsz膮 reakcj臋 uk艂adu kierowniczego.

Kolejn膮 sportow膮 opon膮 jest Michelin Pilot Sport 4 S, kt贸ra jest ju偶 nieco przestarza艂a, ale przez d艂ugi czas by艂a wzorcem dla opon UUHP. Jest bardzo sportowa, lepsza w aquaplaningu ni偶 Conti, ale te偶 bardzo droga. Wkr贸tce powinien pojawi膰 si臋 Pilot Sport 5 S, ale plotki m贸wi膮, 偶e b臋dzie to tylko OEM i nie b臋dzie dost臋pny dla ka偶dego samochodu.

Werdykt: dobrze wywa偶ona opona do codziennego u偶ytku i okazjonalnej jazdy sportowej

Przypadek u偶ycia nowej SC7 mo偶e wygl膮da膰 nast臋puj膮co – mo偶esz u偶ywa膰 jej w ci膮gu tygodnia i by膰 pewnym, 偶e jeste艣 bezpieczny nawet w deszczow膮 pogod臋, a nast臋pnie w weekend mo偶esz uda膰 si臋 na tor i by膰 pewnym, 偶e b臋dziesz si臋 dobrze bawi膰 i dotrzymywa膰 kroku innym bez konieczno艣ci zmiany opon. Oczywi艣cie istniej膮 lepsze opony torowe, ale niewiele jest takich, kt贸re s膮 tak uniwersalne jak Conti SC7. Jej 艣wietne wyniki w testach dowodz膮, 偶e jest to opona jedyna w swoim rodzaju, kt贸ra nie ma obecnie na rynku zbyt du偶ej konkurencji.