W pierwszym roku obecności na rynku nowa opona SportContact 7 zrobiła na nas ogromne wrażenie – na 8 testów została pokonana tylko raz, w pozostałych przypadkach wygrała wszystkie testy. Swoją dominację pokazuje nie tylko w charakterystyce prowadzenia, ale także w połączeniu z efektywnością paliwową, która jest niespotykana w przypadku opony UUHP. Na czym polega jej sukces? Przyjrzyjmy się – najpierw omówimy zastosowane technologie, a następnie przyjrzymy się poszczególnym testom i ich werdyktowi wobec SportContact 7. Na koniec przyjrzymy się jej największym konkurentom oraz ich mocnym i słabym stronom.

☰
Technologia: czarna chili i adaptacyjna konstrukcja bieżnika
Przełomowa opona Continental SportContact 7 wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, aby zapewnić niezrównane osiągi, bezpieczeństwo i możliwości adaptacji we wszystkich klasach pojazdów. Adaptacyjna konstrukcja bieżnika opony dynamicznie dostosowuje się do warunków drogowych zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, zapewniając precyzyjne prowadzenie i kontrolę dzięki asymetrycznemu wzorowi, który reaguje na zmienne warunki nawierzchni. Innowacyjna mieszanka gumowa BlackChili, specjalnie dostosowana do konstrukcji bieżnika, zapewnia maksymalną przyczepność i znacznie wydłuża żywotność opony przy zachowaniu wyjątkowych właściwości jezdnych.

Jedną z kluczowych cech opony SC 7 jest jej zdolność do dostosowania swojego śladu w zależności od warunków drogowych. Na mokrych drogach ślad opony kończy się w punkcie największego usuwania wody z bieżnika, zapewniając optymalną przyczepność podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. Z kolei na suchych drogach ślad przesuwa się na zewnętrzny bark, zaprojektowany tak, by przenosić największe siły dla stabilnego prowadzenia. Dodatkowo, nowe “elementy blokujące” w zewnętrznej części barku zapewniają dalszą stabilność, umożliwiając jedynie ograniczony ruch bieżnika, co zwiększa stabilność jazdy.

Opona SC 7 została również zaprojektowana tak, aby sprostać wymaganiom różnych klas pojazdów, zapewniając jednolite wrażenia z jazdy niezależnie od masy, wielkości i silnika samochodu. Osiągnięto to dzięki opracowaniu nowych technologii, które są dostosowywane do rozmiaru opony, co pozwala na zachowanie typowych wrażeń z jazdy dla rodziny SportContact niezależnie od pojazdu. Obejmuje to dostosowanie konstrukcji opony, stabilności ściany bocznej, przyczepności przy różnych obciążeniach, zdolności do osiągania wysokich prędkości, prowadzenia oraz konstrukcji osnowy do każdej klasy pojazdu.

Kolejnym kluczowym elementem opony SportContact 7 jest zaawansowana mieszanka gumowa BlackChili, która została precyzyjnie dopasowana do konstrukcji bieżnika. Ta miękka mieszanka doskonale uzupełnia sztywną, niskoprofilową konstrukcję opony i umożliwia nie tylko doskonałe właściwości jezdne, ale także znacznie wydłużony przebieg. Inżynierowie i chemicy Continental zajmujący się oponami opracowali nieszablonową technologię mieszania mieszanki, aby zrównoważyć różne sprzeczne cele, w wyniku czego powstała opona, która wykazuje znaczny postęp w zakresie właściwości jezdnych.

Wewnętrzne testy przeprowadzone przez Continental wykazały imponującą poprawę w porównaniu z popularnym poprzednikiem opony. SportContact 7 wydłuża żywotność o 17%, zwiększa przebiegi na torach wyścigowych o 10%, skraca drogę hamowania na mokrej nawierzchni o 8% i poprawia hamowanie na suchej nawierzchni o 6% w porównaniu z poprzednią oponą SportContact 6. Zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni oraz przyczepność również zyskują na tych innowacyjnych udoskonaleniach.
Testy: nowy standard dla opon UUHP
W ramach kompleksowego porównania opony Continental SportContact 7, różne renomowane organizacje przeprowadziły testy oceniające jej osiągi. Opona konsekwentnie osiągała w tych testach najwyższe pozycje, przewyższając konkurentów w kilku aspektach. Zgodnie z testem Autobild 2022, opona SportContact 7 wyróżnia się prowadzeniem na suchych nawierzchniach, oferuje dobre rezerwy w zakresie aquaplaningu i ma krótką drogę hamowania, co zapewnia bezpieczną jazdę na mokrych drogach. Test ujawnił jednak pewien minus, którym był przeciętny komfort jazdy.

W teście TyreReviews.com 2022, opona Continental SportContact 7 znacznie przewyższyła swoich konkurentów w hamowaniu na mokrej nawierzchni i prowadzeniu. Była również najszybsza na suchej nawierzchni z najkrótszą drogą hamowania na suchej nawierzchni. Wady obejmowały słabą odporność na aquaplaning i zwiększone opory toczenia, ale opona i tak okazała się zasłużonym zwycięzcą testu, wyznaczając nowy standard dla segmentu UUHP.
Test Autobild 2023 wykazał podobne wyniki, chwaląc oponę za dynamiczne prowadzenie na zakrętach, precyzyjne kierowanie i imponującą skuteczność hamowania na mokrych i suchych nawierzchniach. Główną wadą odnotowaną w tym teście były umiarkowane rezerwy bezpieczeństwa podczas aquaplaningu na zakrętach.
W teście Sportauto 2023 podkreślono również zrównoważone prowadzenie opony Continental SportContact 7 i krótką drogę hamowania na mokrych nawierzchniach, a także wysoki poziom przyczepności podczas hamowania i pokonywania zakrętów na suchych nawierzchniach. Jednakże w tym teście stwierdzono, że przyczepność opony na zakrętach na mokrych nawierzchniach nie spełnia najwyższych standardów i odnotowano zwiększony hałas podczas jazdy. Autozeitung 2023 we współpracy z Bridgestone pochwalił oponę za ochronę przed aquaplaningiem, wysoką przyczepność na zakrętach i imponującą skuteczność hamowania (38,1 metra). Głównym minusem opony w tym teście była wyraźna tendencja do podsterowności, która ograniczała jej dynamiczny potencjał.

Continental SportContact 7 otrzymała pochwałę w teście Gute-Fahrt za swoje osiągi i zajęła pierwsze miejsce zarówno w teście Automotorsport, jak i Autozeitung 2023. Chwalono ją za wysokie bezpieczeństwo w zakresie aquaplaningu, zrównoważone osiągi na mokrej nawierzchni oraz krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni. Opona wykazywała jednak silną podsterowność podczas prowadzenia na suchej nawierzchni oraz zwiększony hałas toczenia.
Podsumowując, opona Continental SportContact 7 konsekwentnie uzyskiwała najwyższe noty w różnych testach, demonstrując swoje wyjątkowe osiągi w różnych warunkach jazdy. Jej mocne strony to prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, hamowanie i przyczepność, natomiast główne wady to odporność na aquaplaning i hałas toczenia. Należy zauważyć, że są to typowe wady opony UUHP i w żadnym teście nie przeszkodziły one w uzyskaniu ogólnej oceny doskonałej.
Główni konkurenci
Trudno jest znaleźć konkurencyjną oponę, ponieważ Continental sprzedaje SportContact 7 jako oponę UUHP, ale nie ma w swojej ofercie żadnej opony UHP. Ze względu na zrównoważone właściwości jezdne, główni konkurenci są z segmentu UHP, ale zazwyczaj nie są w stanie dotrzymać kroku osiągom na suchej nawierzchni. Najbliżej jest Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, która w niektórych testach wykazuje lepsze osiągi na mokrej nawierzchni lub przynajmniej w zapobieganiu aquaplanningowi w większości testów. Ponadto, opona ta jest bardziej ukierunkowana na komfort jazdy.

Następnie jest Hankook Ventus S1 evo3 K127, który jest również oponą UUHP. Głównym powodem, dla którego warto wspomnieć o tej oponie jest jej cena, która jest więcej niż dobra w stosunku do tego, co ta opona może zaoferować. Jest ona świetna do sportowej jazdy i nie ma żadnych znaczących wad.

Do sportowej jazdy z mniejszym naciskiem na mokrą nawierzchnię przeznaczona jest Bridgestone Potenza Sport. Nie ma ona niektórych tendencji do podsterowności zgłoszonych przez test SportAuto i powinna oferować ostrzejszą reakcję układu kierowniczego.
Kolejną sportową oponą jest Michelin Pilot Sport 4 S, która jest już nieco przestarzała, ale przez długi czas była wzorcem dla opon UUHP. Jest bardzo sportowa, lepsza w aquaplaningu niż Conti, ale też bardzo droga. Wkrótce powinien pojawić się Pilot Sport 5 S, ale plotki mówią, że będzie to tylko OEM i nie będzie dostępny dla każdego samochodu.
Werdykt: dobrze wyważona opona do codziennego użytku i okazjonalnej jazdy sportowej
Przypadek użycia nowej SC7 może wyglądać następująco – możesz używać jej w ciągu tygodnia i być pewnym, że jesteś bezpieczny nawet w deszczową pogodę, a następnie w weekend możesz udać się na tor i być pewnym, że będziesz się dobrze bawić i dotrzymywać kroku innym bez konieczności zmiany opon. Oczywiście istnieją lepsze opony torowe, ale niewiele jest takich, które są tak uniwersalne jak Conti SC7. Jej świetne wyniki w testach dowodzą, że jest to opona jedyna w swoim rodzaju, która nie ma obecnie na rynku zbyt dużej konkurencji.