Jak co roku, ADAC dokładnie testuje dużą liczbę opon zimowych w dwóch rozmiarach – 205/55 R16 i 215/55 R17. Metodologia ADAC nieco różni się od metodologii innych organizacji, co prowadzi do nieco innego ostatecznego rankingu.
Co sprawia, że metodologia ADAC jest wyjątkowa? Wykorzystuje ona tzw. efekt nokautu, który uniemożliwia oponom ze znaczącymi wadami osiągnięcie wysokiego wyniku ogólnego tylko dlatego, że osiągają dobre wyniki w innych obszarach. Na przykład, jeśli opona osiąga słabe wyniki (wynik 3,6 lub gorszy) w kluczowych kategoriach bezpieczeństwa, takich jak prowadzenie na mokrej nawierzchni, jej ocena jest automatycznie obniżana, niezależnie od jej wyników w innych kategoriach.
Ponadto większy nacisk kładzie się na niskie zużycie i niskie opory toczenia, co doceniamy, ponieważ ignorowanie tych kryteriów może prowadzić do zakupu tańszych opon, które po obliczeniu kosztu na kilometr okazują się znacznie mniej ekonomiczne. Oczywiście testy ADAC koncentrują się również na właściwościach jezdnych – w przeciwieństwie do większości, mierzą takie rzeczy jak droga hamowania na lodzie, co uważamy za ważne kryterium.
Jak więc wypadły testy? Najpierw porozmawiajmy o testowanych modelach. Nieco rozczarowujące jest to, że w teście nie uwzględniono żadnych nowych wersji – Michelin był testowany z Alpinem szóstej generacji, zamiast z najnowszym Alpinem 7, a Bridgestone Blizzak 6, który wydaje się obiecujący na podstawie wstępnych testów, nie został w ogóle uwzględniony. Chcielibyśmy również zobaczyć Barum Polaris 6, nową oponę z grupy Continental. Nieco uspokajające jest jednak uwzględnienie obecnej generacji opon Goodyear Ultragrip Performance 3 i nowych opon Nokian.
GoodYear UltraGrip Performance 3
Wymiary: 175/30R14 - 305/65R22
Liczba rozmiarów: 110
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Same wyniki nie są zbyt zaskakujące, zwłaszcza w rozmiarze 205/55 R16. Continental wygrał ze swoim modelem TS870, dzięki doskonałemu wyważeniu, wydajności i niskiemu zużyciu. Na drugim miejscu znalazł się Goodyear UltraGrip Performance 3, nowy model dostępny w szerokiej gamie rozmiarów i radzący sobie bardzo dobrze we wszystkich kategoriach. Trzecie miejsce zajęła zastąpiona obecnie opona Michelin Alpin 6.
Na dalszych miejscach znalazły się opony Hankook, Dunlop, Nokian i Falken, wszystkie ocenione jako zadowalające. Falken oferuje najlepszą cenę, ale ma również najgorszą ocenę zużycia. Opona Winter i*cept RS3 firmy Hankook oferuje również dobry stosunek ceny do wydajności w dłuższej perspektywie.
Hankook W462 Winter i*cept RS3
Wymiary: 165/45R14 - 225/70R17
Liczba rozmiarów: 49
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Pewnym rozczarowaniem jest z pewnością przedostatnia pozycja opony Pirelli Cinturato Winter 2, która zawiodła w suchych warunkach, szczególnie pod względem komfortu i zachowania na granicy.
Przyjrzyjmy się teraz testowi 215/55 R17. W tym rozmiarze nie znajdziemy standardowego Continentala TS870, więc pierwsze miejsce zajmuje Goodyear UltraGrip Performance 3. Na drugim miejscu znajduje się opona, która w przyszłym roku będzie obchodzić swoje 10-lecie – Dunlop Winter Sport 5. Wygląda na to, że z czasem przeszła kilka aktualizacji, ponieważ jej przebieg jest znakomity jak na oponę w tym wieku. Prawie wyprzedziła Goodyeara na pierwszym miejscu, ustępując mu jedynie pod względem wydajności i przebiegu.
Dunlop Winter Sport 5
Wymiary: 195/35R15 - 295/65R21
Liczba rozmiarów: 51
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Jeśli chodzi o opony budżetowe, czwarte miejsce Semperit Speed-Grip 5 to duży sukces. Pomimo niskiej ceny nie poświęca przebiegu, co jest rzadkością. Oferuje również ponadprzeciętne właściwości jezdne, zgodnie z oczekiwaniami grupy Continental. Paradoksalnie, zajęła dwa miejsca przed własnym modelem Continental WinterContact TS870 P, mimo że ADAC nie bierze pod uwagę ceny przy przyznawaniu ogólnych ocen. W związku z tym możemy gorąco polecić oponę Semperit.
Semperit Speed-Grip 5
Wymiary: 165/40R14 - 275/70R21
Liczba rozmiarów: 80
Liczba badań: 5
Pokaż więcej szczegółów ...Mniej zadowoleni jesteśmy z oceny “dostatecznej” dla opony Kumho WinterCraft WP52, głównie ze względu na jej słabe osiągi na suchej nawierzchni.