Michelin ALPIN 7: Nowa opona zimowa, która odniosła sukces w testach dzięki lepszemu hamowaniu i oporowi toczenia

W poprzednim artykule sprawdziliśmy nową oponę zimową Continental do pojazdów o wysokich osiągach, a teraz przyjrzyjmy się innemu producentowi premium – Michelin. Tym razem jednak przyglądamy się bardziej mainstreamowemu modelowi przeznaczonemu dla większości pojazdów na rynku. Opiera się on na szóstym modelu wprowadzonym w 2019 roku i oferuje znaczące ulepszenia: 6% lepsze hamowanie na śniegu, 1,5% szybsze przyspieszenie na śniegu i 9% zmniejszenie oporów toczenia, co będzie miało bezpośredni wpływ na zasięg pojazdów elektrycznych.

W tej nowej generacji Michelin nadal polega na kierunkowym wzorze bieżnika w kształcie litery V, podobnym do popularnego modelu całorocznego CrossClimate 2. Jednak nowa opona zimowa ma więcej lameli, nie tylko w porównaniu do CrossClimate, ale także do swojego poprzednika.

To, co sprawia, że opony Michelin są naprawdę wyjątkowe, to ich ewoluujący wzór bieżnika. W miarę zużywania się opony lamele rozszerzają się, aby utrzymać optymalną trakcję, nawet przy zmniejszonej głębokości bieżnika. Technologia ta, znana jako Evolving Tread Pattern, jest zdecydowanie czymś, co należy wziąć pod uwagę, ponieważ większość testów ocenia tylko nowe opony, pomijając osiągi w całym okresie eksploatacji opony. Michelin przeprowadził nawet testy, aby wykazać, że Alpin 7 spełnia normy UE dotyczące przyczepności na mokrej nawierzchni, nawet po zużyciu.

Przyjrzyjmy się teraz, co testy wykazały na temat Alpin 6 i czego możemy oczekiwać od nowego modelu. Osiągi na mokrej nawierzchni były często wymieniane jako słaby punkt, który ma zostać poprawiony w nowej wersji dzięki dostosowanej konstrukcji bieżnika, która skuteczniej odprowadza wodę. Jednak w przeciwieństwie do innych aspektów, Michelin nie dostarczył żadnych danych pomiarowych na poparcie tego twierdzenia.

Inną często wymienianą wadą poprzedniego modelu było hamowanie na śniegu, które, jak zauważyliśmy wcześniej, zostało poprawione o 6%. Chociaż może to nie wydawać się znaczące, nawet niewielkie ulepszenia mogą stanowić zauważalną różnicę w nowoczesnych oponach zimowych. Krytykowano również prowadzenie przy dużych prędkościach, ale nie spodziewamy się tutaj znacznej poprawy, ponieważ nie jest to główny cel Alpin 7. Zamiast tego osiągi przy dużych prędkościach są bardziej zbliżone do Pilot Alpin 5, modelu zorientowanego na osiągi.

Wreszcie, wysoki opór toczenia był powodem do niepokoju, ale odnotowano znaczną poprawę, szczególnie w celu dostosowania do pojazdów elektrycznych (EV) i hybryd. Ma to coraz większe znaczenie dla wyników testów, ponieważ nacisk kładzie się coraz bardziej na wydajność i zrównoważony rozwój.


Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zimowe testy Alpin 7, zwłaszcza że podczas gdy Pilot Alpin 5 zajmuje pierwsze miejsce na naszej liście opon zimowych, Alpin 6 nie osiągnął takiego samego sukcesu i nie znalazł się nawet w pierwszej 10. Wynika to przede wszystkim z faktu, że jej wyższa niż premium cena nie była uzasadniona osiągami. Mamy nadzieję, że Alpin 7 to zmieni, ponieważ Michelin ma duże doświadczenie w dostarczaniu innowacji.