Barum Polaris 6: Innowacje wyjaśnione przez szefa działu rozwoju

Barum zaprezentował Polaris 6, nową oponę zimową przeznaczoną do samochodów osobowych i SUV-ów, o której pisaliśmy już w osobnym artykule. Skierowana do kierowców poszukujących “rozsądnych osiągów w rozsądnej cenie”, Polaris 6 wnosi kilka ulepszeń do segmentu opon budżetowych, w tym kompatybilność z pojazdami elektrycznymi (EV) i lepsze osiągi w zaśnieżonych warunkach. Teraz Barum opublikował interesujące wywiady wideo w języku czeskim z szefem działu rozwoju, Zdenko Saso i Michalem Mudrákiem, kierownikiem programu, wyjaśniając innowacje i cechy nowej opony, której opracowanie, jak powiedzieli, zajęło 5 lat z głównym zespołem 20 osób. Oto najważniejsze wnioski z tych dwóch filmów.

Innowacyjna konstrukcja bieżnika: zmiana na bieżnik w kształcie litery V

Jedną z kluczowych cech Polaris 6 jest przeprojektowany wzór bieżnika, który ma teraz kształt litery V, taki sam jak Contintal, firma macierzysta, używana od lat.

“Zmieniliśmy konstrukcję bieżnika i poprawiliśmy przebiegi oraz właściwości trakcyjne dzięki bardziej agresywnemu wzorowi bieżnika w kształcie strzały” – wyjaśnił.

Ten nowy wzór zwiększa przyczepność na zaśnieżonych nawierzchniach, zapewniając lepszą kontrolę i bezpieczeństwo podczas jazdy zimą. Agresywny wzór bieżnika przyczynia się również do równomiernego zużycia, co skutkuje dłuższą żywotnością opony.

Konstrukcja poza ramieniem: Lepsza trakcja w głębokim śniegu

Opona posiada wzór off-shoulder w obszarze barku, inspirowany terenami górskimi.

“Bark ma atrakcyjny wygląd przypominający górski szczyt, co również poprawia osiągi i trakcję w głębokim śniegu” – zauważył.

Konstrukcja ta nie tylko dodaje atrakcyjności wizualnej, ale także zwiększa zdolność opony do poruszania się w głębokim śniegu, oferując kierowcom większą pewność na trudnych zimowych drogach.

Innowacja “Snaqua Pocket”

Interesującą cechą omawianą przez nas była koncepcja “Snaqua Pocket”.

“Jest to połączenie kieszeni na śnieg i wodę w bieżniku, które mogą wchłaniać dodatkowe ilości wody lub śniegu, zwiększając osiągi na śniegu i wodzie” – opisał.

Konstrukcja ta przyczynia się również do utrzymania trakcji w miarę zużywania się opony.

“W miarę zużywania się bieżnika, w obszarze barku pojawiają się nowe rowki, zwiększając przyczepność na śniegu, nawet gdy opona się starzeje” – dodał.

Certyfikat Three-Peak Mountain Snowflake

“Nie możemy zapominać o oznaczeniu 3PMSF – płatku śniegu na szczycie góry – który jest częścią ściany bocznej” – wspomniał.

Opona Polaris 6 jest teraz opatrzona symbolem Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF), co oznacza, że spełnia surowe kryteria dotyczące osiągów na śniegu, które są obecnie obowiązkowe dla opon zimowych w Niemczech od listopada 2024 roku.

Kompatybilność z pojazdami elektrycznymi: Gotowa na erę elektryczną

Polaris 6 to pierwsza opona Barum w budżetowej gamie Continental, która otrzymała oznaczenie kompatybilności z pojazdami elektrycznymi.

“Skupiliśmy się na tym, aby ta opona była kompatybilna z pojazdami elektrycznymi. Jest przygotowana na elektromobilność” – powiedział szef działu rozwoju.

Oznacza to, że opona została zaprojektowana tak, aby sprostać wyjątkowym wymaganiom pojazdów elektrycznych, takim jak wyższy moment obrotowy, zwiększona masa i wydłużenie ich zasięgu.

Ulepszone oznaczenia opon w UE

“Naszym celem była poprawa w większości rozmiarów. Wszystkie rozmiary znajdują się w kategorii “B” pod względem hałasu i “C” pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni. W przypadku oporów toczenia wiele rozmiarów awansowało do kategorii “B”” – wyszczególnił.

Barum skupił się na poprawie osiągów opony w kluczowych kategoriach etykiet opon w UE:

Poziom hałasu: Wszystkie rozmiary uzyskały ocenę “B”, co jest naprawdę dobrym wynikiem dla opon zimowych.

Przyczepność na mokrej nawierzchni: Opona utrzymuje solidną ocenę “C”, co jest standardem dla niedrogich opon zimowych.

Opór toczenia: Wiele rozmiarów uzyskało ocenę “B”, przyczyniając się do lepszej efektywności paliwowej. Niektóre rozmiary są oceniane na “C”, a bardzo niewiele na “D”. Poprzedni model miał “E”, więc jest to poważna poprawa.

Zwiększona wydajność w porównaniu do Polaris 5

W porównaniu do swojego poprzednika, Polaris 5, nowy Polaris 6 oferuje znaczące postępy:

Zwiększony przebieg

Lepsze osiągi na śniegu

Niższy poziom hałasu

Zwiększony opór toczenia

“Porównując wykres pająka z oponą Polaris 5, można zauważyć poprawę w zakresie przebiegu, osiągów na śniegu, hałasu i oporów toczenia” – podkreślił.

Szeroki zakres rozmiarów i kompatybilność

Opona Polaris 6 będzie dostępna w 100 rozmiarach, od 14 do 20 cali, obejmujących szeroką gamę samochodów osobowych i SUV-ów.

Unikalny design dostępny wyłącznie dla Barum

Pojawiło się również pytanie o rolę Continental w procesie rozwoju i czy opona nie jest po prostu rebrandowanym produktem grupy Continental.

“Chociaż jest to dość powszechne w grupie Continental, dla Barum zdecydowaliśmy się użyć unikalnego, ekskluzywnego projektu. Nie ma ryzyka napotkania na rynku innego produktu z tym samym wzorem bieżnika” – zapewnił.

Chociaż to prawda, nowy wzór bieżnika w kształcie litery V nieco przypomina ostatnie generacje opon zimowych Continental, ale z pewnością istnieją różnice.